zaterdag 19 juli 2014

To the Left of the Father

Dit bijzonder pittige Braziliaanse epos start met een verknipt hoogtepunt. Een magere man siddert doodziek op een bedompte houten vloer. Of ligt ie nou te rukken!? Different Trains schieten langs hem heen. Zijn we in een wagon die hem naar Auschwitz brengt? Intens tafereel. Later blijkt het een 'gewone' kamer, maar ook de kijker is meteen bevangen door paranoia. De man begint in Shakespeariaanse volzinnen te vertellen over zijn jeugd. 'Ik zat aan de tafel links naast vader, daar waar de getekenden zaten...' Een Arabische familie in Brazilië, ik had het nog nooit gezien. Vader regeert de boerderij Oudtestamentisch. 'Geduld is de grootste kwaliteit van de mens.' Ook de kijker heeft geduld nodig, want deze film is een spraakwaterval van drie uur. Respect voor de hoofdrolspeler, hij heeft haast alle tekst. Veelal verteld tégen zijn broer, die de paria komt ophalen. De reden van de gek en zijn vertrek is Freudiaans zinderend. Het begint allemaal met een bijzonder sexy volksdansje. Onze held kijkt vanaf een afstandje naar zijn beeldschone zusje. Hij doet zijn schoenen uit en kriebelt zichzelf aards. Fetisjisme, voyeurisme, gekte. En dan de schanddaad der schanddaden, als pure poëzie. 'Verzamel onze zusters, laat ze zich schalks kleden in mousseline, schilder hun kalme wangen karmozijn, laat oorbellen oorlellen bijten, en vergeet niet, de sensuele gebaren...'

Geen opmerkingen: