vrijdag 11 juli 2014

Hickey & Boggs

Bill Cosby in een film geschreven door Walter Hill!? Waarom ook niet. Cosby gaat het knauwen op sigaren en het uiten van vrouwonvriendelijkheden best aardig af. Hij speelt de ene helft van het private eye-titelduo. De Charles Groenhuijsen-achtige Boggs komt voor rekening van regisseur Robert Culp. Beide mannen zijn in de goede noir-traditie geflopt in hun privé-leven, maar als detectives nog redelijk bij de pinken. (Al spenderen ze ook genoeg tijd met cynisch kankeren op de professie...) De twee outcasts zijn op elkaar aangewezen. Hickey leeft gescheiden van zijn vrouw. Boggs' relationele status is nog onduidelijker. Even lijkt de film zelfs te suggereren dat hij 'faggy tendencies' vertoont. Dat lijntje blijft bij een enkele losse flodder, waar ik misschien meer in zag dan Walter Hill... De femme fatale mag als een McGuffin (met een koffer geld) het plot in gang zetten, maar verder zwijgen de dames vooral. Slechts Cosby krijgt nog wel wat weerwerk: 'waarom bel je me altijd als ik net naar bed ga'. Hill is niet van de snappy dialogen, wél van de actie. Ik vind een neonoir niet echt het soort film waarin er met machinegeweren moet worden gerateld, maar heck, it works. En de scene in een leeg American Football-stadium had ik ook niet willen missen. Als grimmige curiositeit voldoet de film. Oog om oog, kogel om kogel.

Geen opmerkingen: