zondag 6 juli 2014

Il Fiore delle Mille e una Notte

Pasolini's Sextyricon. De gelijkenis met Fellini's Satyricon is opmerkelijk. Ook hier zoekt het hoofdpersonage in een wereld van seks naar zijn geliefde slaaf. Waar Fellini in zijn Satyricon vooral verliefd was op zichzelf (en zijn eigen mogelijkheden), is Pasolini's interesse meer oprecht. Schandknaapjes! Hoe jonger, hoe naakter, hoe stijver, hoe beter. En hij komt ermee weg. 1001 Nachten is een aanstekelijke hippiedroom van vrije seks, zelfs voor een betrekkelijk preutse kijker... De raampjes van de raamvertelling buitelen net zo door elkaar als de mensen. De film begint bijzonder authentiek Arabisch. De intiteling bedankt de regeringen van Jemen en Iran. Lijkt me stug dat je anno nu nog zo'n film in die contreien kan schieten. De 'lokale' acteurs hebben er in elk geval veel meer plezier in dan de fundi's ooit zouden willen geloven. Mannen die verlekkerd naar 'de minaretten van Bagdad kijken', en vele (véle) conversaties over vijgen en bananen. Niet dat het bij metaforen blijft hè, verre van. De tweede helft van de film is wat minder Arabisch (misschien waren de acteurs daar op die naakt rond wilde rennen) en krijgen we alsnog een wat saaier, meer klassiek Grieks-decadent gevoel. Minder vrouwelijk, meer Oedipaal, broederlijk. Die demon! Had dat niet gewoon Christopher Walken moeten zijn?

Geen opmerkingen: