woensdag 2 juli 2014

Leviathan

Pos Tenebaars Lux. Of zoiets. Regeydas had dubbele lenzen nodig voor zijn psychedelische effecten, maar je kan je camera ook gewoon nat laten spetteren. Leviathan is een meesterlijk staaltje van cameravoering. Een grimmige kleurenpracht. Bloedrood, asgrauw, lijkblauw. 'It's like being on an actual ship', zou de voor de hand liggende grap zijn. Maar het is méér dan dat. In mijn favoriete shot worden we zélf een dode vis, heen en weer drijvend op het dek van het schip. Later duiken we met de meeuwen onder water, om de overbodige restjes van de inmiddels onthoofde vissen op te peuzelen. (Diezelfde restjes zijn eerst door het schip uitgekotst, bijzonder onsmakelijk.) De mannen aan boord roken veel en spreken weinig, daarvoor dreunen de scheepsmotoren en machines ook veel te luid. Het enige liedje dat klinkt is een metal-song, en dat klopt precies. Niet alleen heeft de stoere aftiteling de letters van een Dimmu Borgir-album (met Latijnse credits voor de Mare en de Luna!) ook het overkoepelende gevoel van de film is heel erg, eh, grindcore. (Of graatjescore.) Het ratelen van de masochistische ijzeren visnetten alleen al... Het eerste uur zat ik er helemaal in, het laatste half uurtje werd ik wat iebel. Maar goed, de bezigheden van de mannen zijn even repetitief en eindeloos.

Geen opmerkingen: