donderdag 3 juli 2014

Après Mai

'Ik heb nog wel wat mooie idealen, goed van snit hoewel ze uit de mode zijn...' Film om weemoedig van te worden. Na 1968 leek de vlam ook in West-Europa even in de pan te slaan. Maar de deksel ging er snel weer op. En nu, via zo'n film terugkijkend op 1971, lijken die mooie idealen inderdaad alleen maar treurig. Het lot van de 'verliezers'? Communisme als een soort academisch kunstprojectje, van het type futurisme, subjectivisme. Assayas plant deze gedachten meanderend in de kop van de kijker, en laat ze dan uitspreken door zijn personages. Voor de jonge Franse tieners is die zo gehoopte revolutie meer kick dan noodzaak. Zelfs als ze 'm in gebieden najagen waar de werkers 'm werkelijk kunnen gebruiken, houden ze zich wederom vooral bezig met het maken van kunst. (Agitprop, Afghaanse tapijten...) Zo maken de kids eigenlijk een 'grand tour' richting volwassenheid, net zoals de bourgeoisie al die eeuwen daarvoor óók al deed. Ondertussen klinkt er prima seventies-muziek (Beefheart, Drake, Engelse proggers). Het blijft wel wat schetsmatig. Ik kon halverwege nog niet onthouden hoe de jongen heette die het meest in beeld is, pas toen pa verscheen begon ik 'm te 'vatten', typisch genoeg. Veel van de meer dramatische gebeurtenissen worden afgedaan alsof het allemaal één grote in scene gezette droom is, die langzaam vervliegt. Het einde is juist daarom prachtig passend.

Geen opmerkingen: