vrijdag 4 juli 2014

Michael Kohlhaas

Zeer Kafkaësk, dacht ik, tevreden met mijn inzichtje. Blijkt dat de novelle van Heinrich von Kleist Kafka's favoriete boek was! Om te janken zo mooi vond ie. Het lag ook wel erg voor de hand, want in de novelle (en de film) voert Kohlhaas een uitzichtloze strijd om zijn 'rechten' te krijgen. De bovenbaasjes traineren de boel zolang dat Kohlhaas haast  vergeet waar ie die strijd nu eigenlijk om begonnen was. Dat is bureaucratie voor je. Zelfs ergens in de zestiende eeuw. Elke film vóór de industriële revolutie, heeft iets bijzonders. Iets mystieks en ongrijpbaars. Misschien komt het door Mads Mikkelsen, die curieus Frans sprekend toch veel weg heeft van de viking die hij eerder bij Refn was. Niet voor niets is de alternatieve titel 'Age of Uprising'. Michael Kohlhaas heeft als film eenzelfde zoekende (noem het tentatieve) sfeer. De speellengte is die van een epos, maar daarvoor zijn de avonturen eigenlijk veel te wazig en verwarrend. Kohlhaas dwaalt met manschappen door Franse 'sprookjes'landen. De prinses van Navarre duikt op, weggelopen uit een stokoud schilderij. En daar is Bruno Lavant! Hij confronteert Kohlhaas in de enige uitgebreide monoloog van de film met diens egoïsme. Het briljante einde brengt ons terug bij Kafka, en bij Tavernier. Le juge is hier ook l'assassin.

Geen opmerkingen: