zondag 31 augustus 2014

A Taxing Woman's Return

Maakt succes cynisch? Een vervolg op een Disney-film is een zekerheidje, maar een tweede deel van een arthouse-komedie? Een sequel om de centjes is dit in elk geval niet geworden. De toon is totaal anders. Het eerste deel excelleerde in 'sympathy for the devil'. De belastinginspectrice kon het prima vinden met de manke sjoemelaar. Die laatste is hier helaas nergens meer te bekennen, net zoals het privé-leven van de taxing woman afwezig is. Dat maakt haar personage onbelangrijker en platter. In een grote broek hobbelt ze chaplinesk achter schurken aan. Op haar entree is het zodoende lang wachten. Het eerste half uur zit vol yakuza's, die bezig zijn vastgoed 'vrij te maken'. Als de film later alsnog in de kantoren der bureaucratie belandt worden we even vrolijk. Er wordt een leip liedje gezongen (Tenten!) en de camera swingt handheld mee op avontuur. Op inspectie bij een sekte maakt de 'rondleider' een sprongetje van een afstapje. De ambtenaren kopiëren het gedrieën perfect synchroon. De Scientology-groep houdt biodanza-seances, en bezit een alarm waar Merzbow trots op zou zijn. Ook deze geintjes blijven echter intermezzi. Geweld en liefdeloze seks domineren. Richting slot vallen de afgehakte ledematen alsnog op hun plaats. Sterven op de trappen als Cagney en Caesar. Een bevreemdend vervolg maken, da's eigenlijk gewoon erg Japans.

Geen opmerkingen: