donderdag 21 augustus 2014

Chariots of Fire

The Old Boys of Old England. Jolly good chaps, toch? Chariots of Fire doet er zo onverbloemd sentimenteel over dat het haast stoer wordt. Leve de elite! En wat is er nu elitairder dan de Olympische amateur-gedachte. De ultieme 'fuck you'-houding. Een gouden medaille winnen terwijl je doet alsof je er je best niet voor hebt gedaan. Net schoolleerlingen die pochen dat ze goede punten haalden 'zonder ervoor te leren.' Het gymnasium-sfeertje past daar perfect bij. Een 'semite' is al een flinke knauw voor dit smetteloze 'He's an Englishman'-conservatisme. En de jood moet (en wíl) natuurlijk nog een stapje harder lopen. Als de film volledig op hem had gefocust was het verhaal erg Amerikaans geweest. Wellicht daarom dat de man zijn screentime moet delen met een vrome Schot, de Folkert Velten van zijn tijd. Ook een buitenstaander, maar met supranationale principes. Van een betekenisvolle dialoog tussen de twee komt het niet. Daarvoor blijft dit teveel buitenkant. Prachtig retro die Olympische Spelen van 1928. Vilein die Amerikaanse spierbundels – stelletje doping-profs – maar godzijdank is daar ook Ian Holm. De buitenstaander der buitenstaanders, hij mag niet eens op het sportterrein komen. Holm oefent voor zijn latere rol in Esther Kahn, en samen met Vangelis' synths trekt hij de film net over de streep.

Geen opmerkingen: