zaterdag 2 augustus 2014

Baby Doll

Sappiger en smeuïger dan de beste 'pot liquor' is dit misschien wel mijn favoriete Tennessee Williams-verfilming. Wat Baby Doll zo geslaagd maakt is de Italiaanse komische touch. Geen Divorce Italian Style, maar een Consummation Bayou Style. En dat is stiekem toch bijna hetzelfde! Karl Malden is de cuckold van dienst als de lelijke katoenboer die een wel héél jong ding (Carroll Baker) heeft opgescharreld. Getweeën zitten ze in een groot en leeg huis, want de katoenboer is passé. Zelfs de allochtonen respecteren 'm niet meer. No more cotton to gin, enkel nog gin om te zuipen, duimen om te zuigen en levens om uit te wringen. Na een half uurtje komt de veelbesproken succesvolle concurrent zich melden. Hij is de wáre Italiaan. Verguisd door alle zuidelijke burgers, buren en buitenlui begint hij aan het projectje Baby Doll. Nooit speelde Elli Wallach een betere rol, en het was nota bene zijn debuut! (Dat pleit ook zéér voor regisseur Kazan.) Verlekkerd maar gedistingeerd schuifelt Wallach oneliner na oneliner richting maagd. Tot hij bij haar in de wieg ligt. Letterlijk. Veel broeieriger krijg je ze niet. Tegelijkertijd houdt de film lange tijd iets lichts. Pas als de uitgebreide hofmaking is voltooid komen we op bekender Amerikaans terrein. Who's Afraid of Virginia Woolf among the white trash. Echte wapens in plaats van gewapende complimentjes. Wil er trouwens iemand een band oprichten die Aunt Rose Comfort heet?

Geen opmerkingen: