donderdag 28 augustus 2014

Les Liaisons Dangereuses

'Je vous aime bien'. 'Het is dat dekselse 'bien' dat me de das omdoet'. De Fransen hadden in 1789 al hun Vijftig Tinten Grijs. (En in 1959 al hun De Overgave.) Stomvervelende, uitgebluste seksspelletjes van harteloze mensen. Het zal door Laclos satirisch bedoeld zijn, maar in deze moderne update van Vadim is het allemaal even stijlloos kil als ongrappig. Dat komt ook door Vadims volslagen abjecte smaak in vrouwen, zoals al eerder in Dieu Créa la Femme was te constateren. Allemaal diklippige botox-poppetjes. Enkel Jeanne Moreau heeft scherpte en karakter. En zij speelt dan ook de queen bitch. De heks met de touwtjes in handen. Zoiets ergert me dan als brave internetmoraalridder ook weer he. Vrouwen die vrouwen haten. Diplomaat Gerard Philippe laat zich geweldig over het schaakstuk des levens schuiven. Een nichtje verkrachten op Jeanne's verzoek, geen probleem. Zijzelf zet de puntjes wel even op de i. ('Vond je het echt niet fijn?') Zij stamelt een inconvenient truth: 'ik wilde het de eerste keer met mijn vriendje doen, maar hij heeft teveel respect voor me, oh wat is het leven toch gecompliceerd.' Meer van zulk soort vinnigheid had de film tot een The Opposite of Sex kunnen maken. Maar Vadim is een simpele ziel, en in de fifties kon je met een halve bil een stuk makkelijker scoren. De mensen een boontje, Vadim zijn loontje.

Geen opmerkingen: