zondag 24 augustus 2014

These Three

Wyler's bewerking van een gewaagd toneelstuk leent zich goed voor moeilijkdoenerij. Ik zou best een feministische, marxistische of juridisch-sociologische interpretatie van de film willen lezen. De feministen zullen 'op zeker' ontevreden zijn. Waar het oorspronkelijke toneelstuk de lesbische liefde als thema heeft, moest dat ten tijde van de Hayes Code ingeruild worden voor overspel. Met een man. Dat betekent een gangbare driehoeksverhouding waarin twee dames wedijveren om één betrouwbare, intelligente en stabiele man... De twee dames runnen een dorpsschooltje, en het is daar dat een verwaand kind begint leugens te verspreiden: de leraressen doen het met dezelfde man! (In het toneelstuk is de leugen dus 'met elkaar'.) Dat het kind uit een steenrijk milieu komt zorgt voor wat klassenstrijd. De leraressen verwijten het haar voogd. 'Jij hebt je nooit over je hachje hoeven bekommeren.' Sociologisch gezien is de daaropvolgende rechtszaak interessant. Ook in de thirties dus al. En ook hier wint het geld. De waarheid valt te kopen. Tussen dit gewauwel door is These Three een gesmeerd melodrama, zoals aan Wyler wel is toevertrouwd. Al blijft het spijtig dat de focus duidelijk niet teveel op de vriendschap van de twee dames mocht liggen. Straks was die leugen géén leugen...

Geen opmerkingen: