zondag 24 augustus 2014
These Three
Wyler's bewerking
van een gewaagd toneelstuk leent zich goed voor moeilijkdoenerij. Ik
zou best een feministische, marxistische of juridisch-sociologische
interpretatie van de film willen lezen. De feministen zullen 'op zeker'
ontevreden zijn. Waar het oorspronkelijke toneelstuk de lesbische liefde
als thema heeft, moest dat ten tijde van de Hayes Code ingeruild worden
voor overspel. Met een man. Dat betekent een gangbare
driehoeksverhouding waarin twee dames wedijveren om één betrouwbare,
intelligente en stabiele man... De twee dames runnen een dorpsschooltje,
en het is daar dat een verwaand kind begint leugens te verspreiden: de
leraressen doen het met dezelfde man! (In het toneelstuk is de leugen
dus 'met elkaar'.) Dat het kind uit een steenrijk milieu komt zorgt voor
wat klassenstrijd. De leraressen verwijten het haar voogd. 'Jij hebt je
nooit over je hachje hoeven bekommeren.' Sociologisch gezien is de
daaropvolgende rechtszaak interessant. Ook in de thirties dus al. En ook
hier wint het geld. De waarheid valt te kopen. Tussen dit gewauwel door
is These Three een gesmeerd melodrama, zoals aan Wyler wel is
toevertrouwd. Al blijft het spijtig dat de focus duidelijk niet teveel
op de vriendschap van de twee dames mocht liggen. Straks was die leugen
géén leugen...
Labels:
films uit de jaren '30,
William Wyler
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten