woensdag 13 augustus 2014

Bob & Carol & Ted & Alice

'I came to get a better orgasm.' 1969. De moderne tijd is gearriveerd. Het is opmerkelijk hoeveel van die hippie vibes eigenlijk zijn blijven hangen. Jan en alleman (en de hele gezondheidszorg) spreekt tegenwoordig de taal van 'pijnpuntjes benoemen', 'bij je eigen emoties komen', en 'elkaar eens goed in de ogen kijken.' Daarmee wordt de poging van de komedie om deze typetjes belachelijk te maken eigenlijk te conservatief, met makkelijke zedenlesjes verpakt in pseudo-kinky scenes. Na de group hugs op het Confrontation-kamp focust regisseur Mazursky op twee echtparen. Robert Culp en grootogig lolita-meisje Natalie Wood zijn helemaal 'om'. Zij hebben de leegte van hun superrijke leven eindelijk weten te vullen. (Een kind én 'de ander' waren daarvoor blijkbaar niet genoeg.) Als nieuwe gelovigen preken ze nu tegen het bevriende stel Elliot Gould en Dyan Cannon. Zij zijn de 'straight' characters, en daarmee waar het hart van de film ligt. Het is leuk om Gould eens als een oncoole onzekere nerd te zien. En Cannon is stiekem de modernste (en meest fobische!) van het viertal. Zij brengt de lesjes autobio graven werkelijk in praktijk. (Al moet ze daarvoor wel naar de psy!) Er is een eindeloze slaapkamerscene waarin Gould tevergeefs probeert zijn dame tot wat actie te verleiden. Dáár is de film dapper én pijnlijk grappig.

Geen opmerkingen: