maandag 4 augustus 2014
Anastasia
Onbedoelde
verlenging van het Truffaut-project. Anastasia is volgens de New York
Times één van de 1000 beste films aller tijden. Truffaut zou verbijsterd
zijn. 'Litvak despises you, despise him back', adviseert hij. Hoewel ik
Truffauts tips soms ook wat conservatief vond, heeft hij hier gelijk.
Anastasia is een suffe royalistische fantasie. De film heeft
psychologische mogelijkheden, maar benut ze nergens. Dat verwacht je ook
niet van een Omroep Max-drama. (60 jaar later hebben we op de
Nederlandse tv zo'n beetje dit niveau bereikt.) Ingrid Bergman speelt
een Parijse zwerfster, die door wat Russen van de straat wordt opgepikt.
Zij moet een verdwenen Romanov zijn. Leider van de Russische clan is
Yul Brenner. Naast Tommy Wieringa-flamboyant is hij ook opmerkelijk
kwiek, alsof hij net uit het Zwanenmeer is weggelopen. De
Pygmalion-cursus is nog aardig. Imposters zijn natuurlijk altijd een
fijn thema, denk maar aan Le Retour de Martin Guerre. 'Anastasia'
overtuigt langzaam zichzelf én de anderen. Daarbij vergeten we maar even
dat ze toch onmogelijk Russisch kon spreken. (Of sprak de Russische
upper class nog altijd alleen Frans.) Komisch weerwerk tegen de
verveling komt van de oude keizerin, die haar hofdames afsnauwt. 'For a
woman your age sex should only mean gender.' Was Audrey Hepburn er maar
bij geweest...
Labels:
Anatole Litvak,
films uit de jaren '50
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten