woensdag 20 augustus 2014
Lili
'I
am the puppets!' Serveersters, stagiaires, verzorgsters, dienstmeisjes,
ik vind ze (niet zo heel stiekem) altijd geweldig. Denk alleen al aan
dat meisje in Der Weisse Band. Het zal de combinatie van naïeve
wegcijfering en verlegenheid zijn. Zodra de spotlights kordaat worden
betreden haak ik af. Van goochelaars-assistentes moet ik niks hebben...
Van zo'n beetje elk van deze rollen is in het ultrakorte Lili wel een
voorbeeld te vinden. Voeg daarbij een goedkope circus-setting en, voila,
dit niemendalletje roerde me plots bijzonder sterk. Leslie Caron speelt
met een sappig accent – de allochtoon kán zich niet verschuilen – een
wees geworden tienermeisje dat bij het circus belandt. De Mireille
Mathieu look-a-like wil 'alles' doen om te blijven. Ze heeft een
kalverliefde opgevat voor de Grote Goochelaar. Het is de typische crush
van het verlegen bloempje. Volslagen onbereikbaar. Het mooie is...
Zonder dat Lili het door heeft is ze zelf ook het object van verlangen
geworden. De 'sombre' poppenspeler is de verstopper bij uitstek. Enkel
communicerend via zijn aandoenlijke alter ego's. Zo wordt de film
gaandeweg haast filosofisch over de rollen die mensen hebben in hun
leven. En welke dingen ze bij welke rol kunnen en mogen spelen. Ik
overdrijf, maar met de soms behoorlijk erotische droomsequenties is dit
een zeer galante tussen 'tafellaken en servet'-Wizard of Oz.
Labels:
Charles Walters,
films uit de jaren '50
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten