donderdag 7 augustus 2014

Morgan

Niets zo pijnlijk als een ongrappige komedie. Regisseur Reisz (van Saturday Night and Sunday Morning) heeft zijn kitchen sink drama een lichte Franse touch mee proberen te geven, maar hij blijft ergens halverwege in zijn eigen 'strait jacket' vastzitten. Een net iets te serieuze inborst, wellicht. De fast forward sequenties en de koddige muziek worden almaar meer een wanhoopsdaad. Lach dan! Het verhaaltje heeft er eigenlijk ook teveel bittere trekjes voor, als een soort Enduring Love. De hoofdrolspeler lijkt zelfs wat op Rhys Ifans. Deze Morgan (met de overactieve fantasie van Billy Liar) begint zijn ex te stalken. De kerel komt uit een marxistisch nest en is flink boven zijn stand getrouwd. Om de zowaar lollige woorden van zijn moeder aan te halen: 'class traitor!'. Naast angstdromen over Trotski-waardige eindes heeft Morgan ook een uitgebreid repertoire aan Bokito-kunsten in zijn repertoire, wat de film de kans biedt King Kong te citeren. Best meta-modern, maar het blijft intussen een vergeefse zoektocht naar de juiste formule. Reisz heeft wél de juiste bizarre set-ups – kamperen met een verlepte worstelaar! – maar niet de dialogen om ze in te vullen. Pas als de paranoïde fantasie de overhand neemt, en de komedie verdwijnt, is de film even aandoenlijk. Een koor van revolutionaire stemmen zingt rond de held.

Geen opmerkingen: