donderdag 7 augustus 2014

The Count of Monte Cristo

Het kan natuurlijk ook gewoon aan die Zola-film van laatst liggen, maar daardoor lijkt het even alsof literatuur in de jaren '30 nog echt wat betekende. Dat de tijden van krantenfeuilletons en boeken met café-gesprekken die pagina's duurden (Thomas Hardy!) nog vers in het geheugen lagen. Toegegeven, de avonturenromans van Dumas zijn gemáákt voor Hollywood. Zoals de NY Times grapte: 'hij zou een geweldig scenarist zijn!'. The Count kachelt in flink tempo door Napoleontische tijden, om dan tot rust te komen in een afgelegen gevangenis. (Net zoals Napoleon zelf...) Het is zo'n burcht waar gevangenen tientallen jaren aan ketenen wegrotten. Een soort LEGO-doos die tot leven komt. De graaf in wording treft – via een gat in de grond natuurlijk – een oude grijsaard, die alle wijsheid van de wereld op de muren van zijn cel heeft gepend. Veel heeft hij daar niet aan, want de enige manier om te ontsnappen die het tweetal kan bedenken is het graven van nóg een tunneltje... En dat blijkt níet de manier. Na de fraaie verdwijntruc wordt het hoofdpersonage The Count. En krijgen we een soort Batman. Wraak en ijdelheid onder het mom van rechtvaardigheid. In V For Vendetta werd de film nog geciteerd. Het slot in de rechtszaal – waar anders – is modern, vol bankmannetjeshaat. J'Accuse!

Geen opmerkingen: