zaterdag 2 augustus 2014

La Marseillaise

Op de dag dat het Front National electoraal uithaalde keek ik toevallig ook maar een nationalistisch lesje... Er was ooit een Franse minister die zei 'ah maandagochtend 9 uur, al onze kinderen trekken nu over de Alpen', refererend aan het strakke, klassikale onderwijs. Jammer dat ik de titel van hun nationale geschiedenisboek ben vergeten... Ik had het er hier best kunnen gebruiken, want Renoir verbeeldt de eerste jaren van de Franse Revolutie zonder nieuwerwetse concessies. Truffaut sprak over 'journaalbeelden', en al is dat wat overdreven, we zitten zeker dicht op de huid van de strijdende klassen. Vreemd ding natuurlijk, die Franse Revolutie. Onvermijdelijk – de macht in handen van zo'n klein groepje is ongezond – maar daarna zo jammerlijk overschaduwd door de bloedbaden. Die zien we niet, terwijl de karren met lijken toch hét beeld van de revolutie zijn. Renoir houdt het in de stijl van Goethe optimistisch. Van de – hmm – karrevracht aan personages blijven er twee bij. Er is een vrolijk Depardieu-esk kereltje met Wicky de Viking-staartjes. Hij stuitert enthousiast de hele film door, zingend en iedereen kussend. In schril contrast daarmee staat de Koning. Uitgeput en ongeïnteresseerd (behalve in eten). Bijna net zo verdwaasd als Khadaffi's einde. Ik vraag me af wat het zegt dat ik de aristocratische passages (die eigenlijk over 'niets' gaan) het leukst vind. Bij het plebs wordt vooral saai geschreeuwd... Zo onesthetisch.

Geen opmerkingen: