zaterdag 23 augustus 2014

The Men

Een soldaat vecht twee oorlogen. Een op het slagveld en een terug thuis. De intiteling zegt daarmee niets nieuws, maar ik was 'allang' blij dat het geen échte oorlogsfilm werd. Met die titel. Toch is The Men vrij lang alsnog saai fysiek. We begeven ons in het vagevuur der veteranen. Het hospitaal waar de 'paraplegics' zónder benen op eigen benen proberen te staan. Net als Ashby's Coming Home filmde Fred Zinneman op een echte locatie, maar om nu te zeggen dat de sfeer echt documentair is... Daarvoor zijn de kerels teveel bodybuilders geworden en is de muziek van Tiomkin te overdadig. Iemand zet ergens een radio uit en prompt neemt de soundtrack het over! The Men is in dat ganse eerste uur (vol work-outs) hooguit interessant in de pesterige kringgesprekken vanuit de bedden. Jack Webb is leuk als Skate The Great-achtige intellectueel en Richard Erdman rookt smakelijk sigaren. Maar de historische waarde zit 'm in de aanwezigheid van Marlon Brando. Zijn filmdebuut! De klasse is meteen te zien. Niet in dat ziekenhuis, maar wél als ie eindelijk is losgelaten, thuis met verloofde Theresa Wright. Prompt wordt de film indringend. Brando kon één kunstje, en hij kon dat héél goed. Opborrelende woede. De tijdbom tikt hier akelig hoorbaar, want zijn spastische been klettert woedend op de rolstoel. De vernedering van de ontmande man.

Geen opmerkingen: