woensdag 27 augustus 2014

Il Generale Della Rovere

Deze Rossellini-film werd ontwikkeld in de donkere kamer van Damokles. In de grijstinten van de Tweede Wereldoorlog. Rossellini schoot de film pas eind jaren '50, dus de korzelige straatratten-realiteit van zijn trits beroemdste films is niet zo makkelijk meer op te roepen. Dus voegt hij maar wat journaalbeelden toe, en heel soms plaatst hij zijn personages soms gewoon vóór stokoude opnamen, een beetje zoals ze in het oude Hollywood autoscenes verbeelden. Door deze stilering krijgt de film iets klassieks, met dank ook aan Vittorio de Sica in de hoofdrol. De zwendelaar leurt met neppe juwelen, bezoekt winkeltjes en bordelen en kan het prima vinden met de nazi's in Genoa. Er zijn genoeg families die een teken van leven willen hebben van gearresteerde verwanten. En onze 'kolonel' (Parker!) laat zich daar rijkelijk voor belonen. Het is ook voor de grote wending al een prachtgegeven. Een foute man die zó slim van de omstandigheden gebruik maakt dat hij nog bijna goed dreigt te worden. In elk geval zichzelf overtuigd. Maar dan wordt er een 'echte' verzetsheld gedood. En de Duitsers hebben wel een ideetje. Als de geposeerde kolonel nu eens een generaal wordt. Twee druppels water smelten samen. Het eigenbelang verdwijnt achter de rol. En het zwaard... Dat zou toch wel een keer gaan vallen. WF Hermans als Italiaans neorealisme.

Geen opmerkingen: