zondag 3 augustus 2014

Europa '51

Natuurlijk gaat daar meteen een haast onitaliaanse depressie eroverheen. Rossellini, ik denk altijd dat ik al een hoop films van 'm gezien heb, maar het zijn er weinig tot... één. (Roma, Citta Aperta.) Rosselini bewijst hier (wederom?) zijn gevoel voor de onderklasse, zonder met een vingertje te gaan zwaaien. Hij registreert, nee, dénkt in beelden, en vindt in het Italië van net na de Tweede Wereldoorlog eigenlijk de situaties die Zola een eeuw eerder in de mijnen aantrof. Armoede zal wel altijd hetzelfde zijn. Sloppen, overbewoning, drankzucht en een onwaarschijnlijke promiscuïteit. Het allermooiste personage is een sappelend huisvrouwtje dat ergens in de 'projects' van kinderen haar beroep heeft gemaakt. 'Je weet hoe dat gaat.' Baan en kinderen laat ze voor een nieuwe vlam ook zo weer een tijdje in de steek. (Maar niet nadat ze d'r favoriete bambino een dikke kus op z'n bips heeft gegeven.) Hoofdpersonage Ingrid Bergman komt het als een soort Lady Di bekijken. Het is een dappere rol van Bergman, ver buiten haar comfort zone. De film begint nog klassiek Frans met rijkelui en een moeder-zoon drama, maar daarna trekt Rossellini het riool open. Bergman transformeert van Lady Di in een soort Moeder Theresa. De film wordt onnavolgbaar religieus en maatschappijkritisch. Zeker interessant, maar gaandeweg toch ook wel wat ondoordringbaar.

Geen opmerkingen: