dinsdag 12 augustus 2014

Les Mariés de l'An II

Met excuses aan de filmgoden, want dit had de thirties-film The Scoundrel moeten zijn. Ik kon me dit Belmondo-vehikel ook prima in de Times 1000 voorstellen. Belmondo was al eens fantastisch als De Dief en ook als De Schelm is hij heerlijk laconiek. (Het is niet alsof hij écht acteert hè. Hij loopt gewoon grijnzend rond in deze swashbuckler.) De Franse titel verraadt de setting. Het jaar is 1793, het tweede jaar dus, althans volgens de Frans revolutionaire jaartelling. Alle terreur even daargelaten is hun zelfmythologisering wel geweldig hoor. Het christelijke vacuüm moest metéén worden gevuld. 'Wie is dat?' vraagt Belmondo wanneer er een dame op een schommel uit de hemel neerdaalt. 'De godin van de Rede'!. 'Ik bedoel, wie is ze écht,' verbetert Belmondo. Dit soort gebbetjes maken de film amusant. Alles en iedereen krijgt er van langs. De revolutie lijkt vooral geliefd dankzij de mogelijkheid tot echtscheiding, maar ook het Oude Geld wordt nergens gespaard. Belmondo heeft de blik van de buitenstaander, want hij is net in Amerika geweest. Daardoor vertegenwoordigt hij het individualisme en de pragmatische handelsgeest bij uitstek. Hij let op de centjes én op de vrouwtjes. Prioriteit variabel. Het tempo van de film wordt snel onnavolgbaar. Maar ook dat is is de Zeitgeist. 'Alles is in beweging, zelfs de liefde!'.

Geen opmerkingen: