vrijdag 8 augustus 2014

The Tree of Wooden Clogs

Net als Il Gattopardo is 'De Klompenboom' een grootse film met een bijzonder sterk tijdsbesef. De meeste films gaan van snel, snel, snel, maar zoals het een epos betaamt heerst hier een meditatieve kalmte. Waar het lineair progressieve Il Gattopardo echter heel precies een breuklijn aanstipte verkeren we hier in de eeuwigheid. De dorpelingen van Bergamo zouden zich echt niet voor kunnen stellen dat dingen óóit anders zouden gaan. Tijd is cyclisch, en volledig bepaalt door de seizoenen. Regisseur Olmi volgt de levens van een stel keuterboertjes. De armoede heeft de schoonheid van Vermeer-schilderijen. Meisjes met hoofddoekjes, jongens met verwaaide lange haren. Entertainment is 's avonds een verhaaltje horen vertellen in de schuur, tevens een kans om bij je gewenste meisje te zijn. ('Daar komen de vrijers.') Het verhaal zit tot in de paardenhoeven volgestopt met prachtige micro-anekdotes, en meandert ein-de-loos. Er eentje uitlichten is bijna heiligschennis, want de film is ook door en door katholiek. Bach en gebeden begeleiden elke handeling. Een jongetje moet van de priester naar school. Zijn ouders vinden het maar niks: 'een boerenzoon op school, wat zullen de mensen wel denken!'... Zijn kleppertjes slijten ervan, waarna de titel wordt verklaard. Je ruikt het verse hout, het haardvuur, de stallen, het leven.

Geen opmerkingen: