maandag 18 augustus 2014

The Buddy Holly Story

'Well, allright!' The Buddy Holly Story wordt hier The Gary Busey Show. En hoe! Busey doet Buddy Holly beter dan Buddy Holly. Superslicke Elvis-dance movies en een ongelofelijk magnetisme. Zo wordt inzichtelijk waarom het ogenschijnlijke sulletje Buddy al die teenboppers in hysterie rockte; zij moeten hetzelfde hebben gevoeld. Het tofste muzikale momentje (van velen) zit meteen aan het begin. Buddy en de nog naamloze Crickets op de rolschaatsbaan. Eerst nog een degelijk countrydeuntje. Maar dan! Distortion! Garagerock wordt hier letterlijk en figuurlijk uitgevonden, want het bandje oefent in een met kippenveren geïsoleerd hok. Van dat soort details had de film er meer kunnen gebruiken, want na de spetterende opener volgt een rise & rise-verhaal. Buddy is aanvankelijk haast irritant compromisloos. Wat maakt een ster? Zelfvertrouwen en néver nooit met je laten sollen. Als we deze film moeten geloven had Buddy het allebei. Ik denk dat dat wel meeviel. De film weigert de ironie te benadrukken dat Buddy binnen een jaar in een degelijke showrevue eindigt. De aimabele Crickets zijn dan dus al verdwenen. Zonder veel gedoe, want de film houdt niet van conflicten. En The Day The Music Died? Die 'halen' we nooit. Ik zou trouwens wel eens een Altman-achtige film over alléén die ene dag willen zien.

Geen opmerkingen: