vrijdag 15 augustus 2014

Hearts of Darkness: A Filmmaker's Apocalypse

'Men play strange games.' We dalen af naar het hart van de seventies van Hollywood. Het decennium dat alles kon. Coppola leek te gaan stranden voor de poorten van zijn eigen Heaven's Gate, maar het ging nét goed. (Grappig dat in een van de laatste scenes bij een bios The Deer Hunter wordt aangekondigd.) Slimme kerel Coppola benadrukt zelf alle parallellen met plezier. Hij was hard op weg een Kurtz te worden. Zo wordt het Kunstenaarschap weer eens gelijkgesteld met Lijden. 'Met eigen geld', want dat is het andere feitje dat we keer op keer moeten horen. Coppola tooit zich met een indrukwekkende zware baard, rookt gigantische sigaren en sleept hele crews door mossoons. Scenarioschrijver Milius is de leukste, meest Amerikaanse verhalenverteller. Hij vindt al die pretenties stiekem maar niks, vergelijkt zichzelf zelfs met Von Rundstedt, maar een gesprekje later is hij helemaal om. 'We're going to win the war!' Van de acteurs blijven twee dingen bij. De wissel Keitel eruit Sheen erin, is cruciaal, want Apocalypse Now had onschuld nodig. En als je Dennis Hopper op straat tegen zou komen zou je een blokje om gaan. De irritante dorpsgek die maar blijft lullen. Dat Coppola de doorgesnoven kerels én al die helikopters tot een geheel wist te dirigeren is Kunstenaarschap, met een gouden pik. 'Come on baby take a chance with us.'

Geen opmerkingen: