dinsdag 12 augustus 2014

The Letter

William Wyler plus Bette Davis is een garantie voor vuurwerk. Vergeet al die imperiale thirties-films maar. The Letter is pas écht een goede exotische Hollywood-film. De film drijft puur op angstzweet. Het wieken van ventilatoren. De klamme deken van de Orient. De subtiele ondoorgrondelijkheden van de Aziaten. Bette Davis speelt een koele, schrille rol en snijdt als een mes (of een pistoolschot) door de bedwelming. In het intro knalt ze een man neer. Is het haar echtgenoot? Dat zou nog stoerder zijn geweest. Een femme fatale is ze hoe dan ook. Zie hoe kalmpjes ze het gebeuren uiteenzet aan haar twijfelende advocaat. In het verhaal gebaseerd op een toneelstuk van Somerseth Maugham spelen alle personages gelijkwaardige rollen. Zelfs de Singaporezen. De glibberige gladjakker Sen Yung begint als het bekende serviele knipmes, maar haalt dat racistische cliché als het ware rechts in. Hij heeft de touwtjes in handen. Zijn baas – de advocaat van Davis – poogt ethisch verantwoord te werk te gaan, maar raakt al snel verstrikt in handjeklap. De scene dat men naar Chinatown rijdt voor een cruciale transactie (zie de titel) is bijzonder sfeervol, juist omdat Chinatown lekker ouderwets op de autoruit is geprojecteerd. Het enige minpuntje is het einde. De wraak van de native was vanzelfsprekend eigenlijk subtiel, maar dat mocht niet van het Hays Bureau!

Geen opmerkingen: