zondag 17 augustus 2014

Mr. And Mrs. Bridge

Nogal laffe Merchant/Ivory-productie. Zelfs het open einde moet met een mededeling in de aftiteling worden gladgestreken. Het lijkt wel alsof de makers zelf terugschrokken voor wat ze werkelijk wilden zeggen. We zien het middelbare echtpaar Paul Newman en Joanne Woodward, ergens in jaren '30. Newman is een kerel van de oude stempel. Een vrouw hoort te breien, en meer ook niet. Naaien... Dat doen de twee ook niet meer. De film lijkt hier wat aan te willen gaan doen. We zien shots van het tweetal in het Louvre voor naaktportretten, en op feestjes van hipperig moderne psychiaters (de nieuwe hype!) halen verveelde huisvrouwen nogal lustige orientaalse beeldjes tevoorschijn. Maar dan... Gebeurt er dus niks meer mee. Newmans rol is onwaarschijnlijk saai en eendimensionaal. De film piekt pas als er enkele keren wat ruimte aan een onbelangrijke bijrol wordt gegeven. Zo is de secretaresse met de onmogelijke crush op haar baas zeer aandoenlijk (en herkenbaar...). En Mrs. Bridge, dé rol met potentie in de film, wordt pijnlijk genoeg pas intiem als ze een momentje met haar zóón beleeft. Moet ze toch weer de moeder zijn. Hij staat zich te scheren (de nieuwe man in huis is gearriveerd!) en zij doet even later haast overdreven verliefd. Maar één geslaagde koppel-scene in twee uur. Dat is niet genoeg.

Geen opmerkingen: