donderdag 7 augustus 2014

Funny Face

Face? Volgens mij heeft Audrey vooral een funny voice. Met moeite 'zingt' ze in deze musical twee liedjes. Het dansen gaat 'r dan weer wél verrassend goed af, al had ze natuurlijk altijd al het lijfje van een balletdanseres. Het leukst is ze als grijze muis. Dan zie je dat ze echt de Natalie Portman van haar tijd was. Zogenaamd anders dan de standaard ('funny' dus) maar ondertussen... Funny Face poogt de wereld van mode en die van de filosofie (jawel!) te combineren, maar het lijkt me duidelijk waar het hart van Hollywood ligt. Waar de Franse empathicalisten (een heuse existentialisten-dis!) bespot worden als baardige hipster-mannetjes die alleen maar hun pik achterna lopen, is dat laatste blijkbaar geen enkel probleem voor schijnheilige modefotografen. Fred Astaire oogt gepast vermoeid, en van een écht goed tapdansje komt het ook nergens meer. Hij is de nestor geworden die boekenwurm Audrey naar Parijs brengt. De scenes in New York zijn leuker. Het steriele modeblad-lab barst van de driftige Wintour-dames die Audrey letterlijk de kleren van het lijf scheuren. Op de vlucht belandt de muis in de dark room. De typische musical-seconde dat het leven ineens een choreografie wordt is daar magisch. Het resultaat is een héél beroemde foto. Funny Face als Photoshop-glitter avant la lettre.

Geen opmerkingen: