donderdag 21 augustus 2014

What Ever Happened To Baby Jane?

Aldrich lanceert deze film met een drietrapsraket (excusez le mot). We schieten door de jaren, en pas na twaalf ambitieuze minuten volgt de intiteling. De eerste twee flitsen barsten al van de potentie, zoals dat gaat bij flitsen. Een vaudeville-optreden van een verwaand kindsterretje. Je voelt de Lindsey Lohan-taferelen alweer aankomen. 'Ik heb hier een brief voor mijn daddy.' Het tweede intro gaat nog sterker over Hollywood. Aldrich regisseerde eerder het heerlijk cynische zelfbevlekkingsbloedbad The Big Knife, en de vibe is meteen weer zó. Twee producers mokken smakelijk op de inmiddels talentloos gebleken 'kindster'. Dan zijn we 'bij' en wordt het allemaal wat saaier en simpeler. Baby Jane is vooral een geconstrueerde acteerskanonnen-film, in plaats van een dialogen-ding. Sunset Blvd gone horribly wrong. Bette Davis en Joan Crawford spelen de gevallen sterren, kibbelend in hun mansion. Crawford zit in een rolstoel (afgezaagd trauma-alert!) en is Patti Smith-achtig fragiel. Davis maakt de film. Met een hoop schmink is ze net een verlepte lerares Duits, of een circus-artiest van Bergman. Zij mag twee uur lang uit haar plaat gaan. Niet onaardig, maar ik was wel blij dat Victor Buono nog even de film inrolde. Daddy's girl versus Momma's man. Dat vonkt meteen een stuk minder steriel.

Geen opmerkingen: