dinsdag 19 augustus 2014
Paisan
Het
is de stoffigheid die Rosselini's oorlogsfilms zo prikkelend maakt. Het
gruis van de kapotgeschoten ruïnes, het grind van de platgewalste
paden. Paisan ligt in de lijn van Rossellini's beroemdste film, Roma Citta Aperta. Paisan is één jaar jonger, en trekt het perspectief nog
wat breder. Weg van een enkele stad, weg van een enkel volk, weg van
welk verhaal dan ook. Oorlog is oorlog. Zes segmenten lang dwingt
Rossellini ons langs pijnlijke trivialiteiten. Van de patrouille tot
Bunuelesk sardonische kloosterrust. Eerst is het gevoel nog best
sentimenteel. Een Afro-Amerikaanse soldaat wordt op de markt
'verkocht'. Italiaanse straatschoffies hebben plezier van – en ook wel
met – hem. 'Niet in slaap vallen hoor, anders steel ik je schoenen.'
Een dag later is de man inderdáád zijn schoenen kwijt. Hij reageert zijn
woede af op een volgend straatratje. Of is het gewoon dezelfde? Oorlog
verdwaast. Het krioelt van de mensen, allemaal sappelend. De soldaat
daalt met de jongen af in deze wereld van ellende. Onwezenlijk. Een
episode later kringelt een hoertje om een volgende 'Joe'. Die droomt
echter nog van een vorig Italiaans liefje. Vorig? Is het weer dezelfde?
Twee episodes die elkaar prachtig spiegelen. Oorlog neemt elke
identiteit af. Dat wordt in de allerlaatste episode nog eens even
keihard bewezen. Wat rest is stoffelijk overschot.
Labels:
films uit de jaren '40,
Roberto Rossellini
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten