zaterdag 2 augustus 2014

5 Fingers

Mankiewicz maakte slimme films, maar je wordt als kijker nooit 'outsmarted'. En dat is toch jammer. Het neigt te vaak naar degelijkheid. Juist in een 'spy film' moet de kijker in verwarring worden gebracht. Dat de personages zelf misschien nog nét weten wat er gaande is, maar de kijker in het mysterie verdwaalt. Pas dan wordt het Graham Greenesk. Nu is het resultaat just a poor man's Notorious. (Dat Truffaut de film noemt is met die vergelijking wel weer logisch.) James Mason is zoals altijd aangenaam, hier als een 'valet' op de Britse ambassade te Ankara in de jaren '40. Wat is er Britser dan een butler? Keeping up appearances, 'als er iets is dat de Britten me geleerd hebben...' (Hij is van Albanese origine.) We zitten midden in de Tweede Wereldoorlog in het 'neutrale' Turkije. Een plek dus waar alle 'axes' elkaar kruisen. We treffen er ook nog restjes Oude Wereld. Poolse gravinnen en welhaast betrouwbare Pruisische ijzervreters. (De avonturen van de Rode Prins, zeg maar, het geweldige boek van Snyder.) De geldgeile Butler Mason klust intussen wat bij door informatie aan de Duitsers door te verkopen. 5 Fingers is een fysieke film. Het gaat om de nauwgezette (waargebeurde) handelingen, niet om de personages. Zelfs iets simpels als het tellen van het geld (en er wordt véél geld gevingerd) begint gaandeweg op te vallen. De kijker kan ook tellen en ziet het plot/slot-sommetje dan wel aankomen.

Geen opmerkingen: