vrijdag 1 augustus 2014

The Naked Dawn

Wat 'ze' ook nog eens moeten doen: een Nederlandse western maken. Een 'watern'. Denk zeventiende eeuw, lange landerige dagen op de trekvaart. Slagregens, modderstromen, corrupte sluiseigenaars. Budget heb je er volgens mij ook niet voor nodig. Ergens een leeg stukje land in Groningen vinden en je bent klaar om te gaan. De taal van de western is sowieso universeel, of America is a way of life geworden natuurlijk. In elk geval heeft de oude Moraviër Ulmer in The Naked Dawn geen enkele moeite om een authentiek gevoel op te roepen. Zo authentiek dat na een kwartier een auto als een totale verrassing aan komt karren. Het was dus niet eens 1860... Een paar kerels overvallen een trein, maar alleen de meest cynische van hen overleeft. Treuren is hij allang verleerd. Ergens op het platteland komt hij een indiaan tegen – met het uiterlijk van Sean en de manie van Chris Penn – die met zijn verse vrouwtje een plattelandsidylle probeert te creëren. De bandido steekt daar haast ongewild een stokje voor. Hij lijkt aanvankelijk oprecht de naïveteit van de jonge indiaan te bewonderen, en diens vrouw nog ietsje meer. Zij stort haar hart uit: 'I didn't want to tell you all this, but some things tell themselves.' Na het fraaie eerste kwart wordt de film minder teder en minder goed. De bandido neemt de indiaan mee naar de geneugten en gevaren van de grote stad. Grove lessen in grove tinten geschetst.

Geen opmerkingen: