vrijdag 1 augustus 2014

Crazed Fruit

Soms is het héél duidelijk waarom Truffaut een bepaalde film goed vond. Crazed Fruit begint en eindigt met dezelfde ongedurig bevroren blik als Les Quatre Cents Coups enkele jaren later. De richtingloze rebellie van de jeugd is van alle tijden en alle landen. Ook in de Japanse fifties al. We volgen een paar net-wel en net-niet volwassenen die een zomer met elkaar doorbrengen. Ze varen in dure zeilbootjes en lummelen in vakantiehuisjes. Ouders uit beeld, dus er wordt flink geschranst, gezopen en geneukt. Regisseur Nakahira brengt het allemaal broeierg in beeld, met de hotseknotsende scheefheid die bij de tijd hoorde. In een van de liefste scenes filmt hij tijdens een potje sex on the beach slechts de benen. Benen die lijken te zuchten. Lief is de film verder nergens. Twee broers (één cool, één loser) vechten om een meisje. Het meisje vindt de passie bij de coole en de genegenheid bij de tweede, maar heeft niet verteld dat ze al getrouwd is. Met een Amerikaan. Zo is het net alsof Marlon Brando elke minuut op kan duiken, in eender welke rol. Het 'Yankee go home'-gehalte onder de jongeren is groot, terwijl één van hen tegelijkertijd een soldatenkindje is. Nakahira dropt fanatiek bommetjes, maar mist daarbij wel een open doel-kans op een Knife in the Water-momentje. Het drietal belandt hier echter niet samen op een boot. Wel ernaast.

Geen opmerkingen: